Category: אכילה רגשית

אכילה רגשית – מקור התופעה וכיצד לטפל בה בצורה יסודית

כולנו מכירים את התחושה הלא נעימה: עבר עלינו יום לא פשוט בעבודה, ההמתנה לשיחת הטלפון היתה מורטת עצבים, אבל הנה… הגענו הביתה. כמעט בלי לחשוב פעמיים אנחנו מחסלים חבילת שוקולד או את הבמבה שהילד השאיר.
מדוע זה קורה? שתי מילים- אכילה רגשית. מה זה אומר, וכיצד מטפלים בתופעה בצורה יסודית? כל זאת ועוד, בכתבה שלפניכם.

אוכל- לא רק לתחושת רעב

עבור רוב האנושות, אוכל הוא כבר מזמן לא סיפוק רגעי או ממושך לתחושת הרעב. אכילה מהווה בסיס לאירועים חברתיים, סמל סטטוס להבעת אהבה (מפגשים משפחתיים המלווים באוכל טוב), והוא מסייע לנו להביע תשומת לב ואהבה. בנוסף, כמו שרבים מאיתנו יודעים, באוכל טוב יש לעיתים תחושה משחררת של נחמה.
בהגדרתה, מוגדרת האכילה הרגשית כתגובה של גוף ונפש לרגשות שליליים, כאשר על פי מחקרים אכלנים רגשיים פונים לאכילה להתמודדות עם מגוון רגשות ותחושות לא נעימות, בין היתר: דיכאון, חרדות פחדים ופוביות, התקף חרדה, בדידות, חוסר אנרגיות ועוד. על ידי האכילה, הגוף מנסה לנטרל את הרגשות הלא נעימים, אולם במקרים רבים האכילה עושה בדיוק את ההפך- מביאה את האדם לתחושות אשמה בשל השמנת יתר.

אכילה רגשית- מדוע זה קורה?

מה הסיבה האמיתית לאכילה הרגשית? כדי להבין את המקור לאכילה הרגשית, עלינו לחזור לשנים המוקדמות ביותר, לשנות הינקות.
התינוק עדיין רך בשנים, ואינו מבין את מילות החיבה של האם, אך הוא מבין היטב את תשומת הלב והדאגה כאשר היא מאכילה אותו. כך האוכל מקושר על ידי התינוק לחום, אהבה וקשר עם אנשים אהובים.
לאחר מכן, כשהילד גדל, במשפחות רבות הופכת האכילה לסוג של כלי לנחמה והתמודדות: נפלת? קח סוכריה ויעבור לך, משועמם? אתן לך משהו טעים לאכול. אינטרקציות כאלו מלמדות את הפעוט כי ניתן להעזר באוכל כדי לפתור תחושות פנימיות לא נעימות ושזה אכן לגיטימי.

לצאת מהמקרר לתמיד- טיפול באכילה רגשית

המטרה בטיפול המבוצע בדרך כלל על ידי מטפל הוליסטי מוסמך, היא להגביר את שליטת המטופל על האכילה עצמה, ובמקביל גם על ההבנה של מה שמתרחש בנפשו. דיאטה להרזיה , לא משנה מאיזה סוג, לא תסייע למטופל הסובל מאכילה רגשית, כי אינה מתייחס למניע הרגשי שהוביל לאכילה.
כדי להעניק למטופל כלים להתמודדות עם האכילה הרגשית נעשה שימוש בCBT, שהוא טיפול הנעזר בטכניקות קוגנטיביות, כדי לזהות את המחשבות המקדימות לאכילה, ושינויין על מנת להביא לשינוי בהרגלי האכילה.

ניתן לחלק את הטיפול למספר שלבים:

  • התבוננות פנימית– במהלך הטיפול הרגשי יתמקד המטופל בשאלות הבאות: היכן נמצאת תחושת הרעב כשהיא מגיעה. האדם צריך לבדוק את עצמו- האם הוא באמת רוצה לאכול? מה הוא רוצה לאכול?
    לאחר האכילה- האם אכל מספיק, ואם כן- מה יכולה להיות הסיבה שהוא עדיין רעב?
  • זיהוי דפוסי החשיבה והחלפת אינסטינקט האכילה בהתנהגות אחרת– במהלך הטיפול ההוליסטי ילמד המטופל כיצד גם הוא יכול להחליף את אינסטינקט האכילה בהתנהגות בריאה יותר, וכך לווסת את התנודות הרגשיות שהוא חש.
צאט לייב
BEASTMODE - תמיכה
שירות לקוחות | תמיכהיניבWhatsApp
שיווק | ושת\"פמייקלWhatsApp
שירות לקוחות | תמיכהיהודהWhatsApp
שירות לקוחות | תמיכהיוסיWhatsApp

Send this to a friend